شناسه : 24287316
مدیر عامل سازمان آتش نشانی يزد مطرح کرد

آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی حوادث را به یک سوم کاهش داده است


مدیر عامل سازمان آتش نشانی يزد با تاکید بر اثربخش بودن فرهنگسازی های این سازمان برای پیشگیری از حوادث از کاهش چشمگیر حوادث در یزد خبر داد.

به گزارش یزد آوا، سيدعباس ميرشمسي در مصاحبه با یزد رسا با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سازمان آتش نشانی یزد اظهار داشت: در ابتدای کار بنده در سال 93 هیچ واحد یا مسئول آموزشی مشخصی در این سازمان نبود. به لحاظ اهمیت موضوع آموزش، یک  مسئول آموزش برای سازمان تعیین و آموزش ها در قالب برون سازمانی و درون سازمانی آغاز شد.

وی با تاکید بر مساله آموزش و پیشگیری برای کنترل حوادث بیان داشت: اکثر حوادثی که در سطح شهر اتفاق می افتد ناشی از سهل انگاری مردم است. بزرگترین حوادث در کوچکترین بی احتیاطی ها ریشه دارد لذا لازم دیدیم تا برای تقویت فرهنگ ایمنی در بین شهروندان کار کنیم. به این منظور با شعار نویسی، اطلاع رسانی از طریق بنر، بروشور، مصاحبه رادیویی و تلویزیونی، برپایی نمایشگاه عکس و پوستر در حاشیه نماز جمعه آگاهی مردم را بالا بردیم. تاق بل از این میزان حریق و حادثه روزانه 15 مورد بود که اکنون آمار به 5 مورد در روز رسیده، پس آموزش ها اثر داشته است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی يزد ادامه داد: هر ایستگاه آتش نشانی محدوده عملیاتی دارد. برای آموزش شهروندان ساکن در هر منطقه عملیاتی و تاکید بر پیشگیری، آتش نشانان هر ایستگاه موظفند تا با مراجعه به آپارتمان ها، کارگاه ها و منازل  محدوده خود و آموزش نکات ایمنی و گوشزد کردن نواقص مثل نداشتن کپسول آتش نشانی و سیستم اطفاء حریق مانع از بروز حوادث ناگوار شوند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی درخصوص آموزش پرسنل این سازمان نیز اظهار داشت: آموزش، ابزار و لازمه کار یک آتش نشان است. به همین دلیل در این دوره به آموزش های درون سازمانی به پرسنل تاکید و به این صورت روح آموزش در این سازمان زنده شد.

میرشمسی گفت: این آموزش ها برای پرسنل آتش نشانی لازم است. شیفت های ما به صورت 24 ساعت فعالیت و 48 ساعت استراحت است. ولی در روزهای تعطیل هم طبق تقویم آموزشی تدوین شده 2الی 3 ساعت کلاس برگزار می شود.

این مقام مسئول گفت: یک آتشنشان دو ابزار کار دارد آموزش و بحث آمادگی جسمانی، چون بدن فربه به درد عملیات اطفای حریق و حادثه نمی خورد به همین خاطر آزمون ورودی در آتش نشانی، تست عملیات ورزشی دارد، چون به نوعی ابزار کار ما است.

وی گفت: در بحث آموزش پرسنل اقدام به ساخت «اتاق دود» به مساحت 250 متر مربع شد. اتاق دود شبیه سازی حالتی است که یک آتش نشان باید در یک فضای محبوس بدون برق و پر از دود و تاریکی مصدومین را به بیرون منتقل کند. البته خوشبختانه تا کنون در شهر یزد حادثه آپارتمانی نداشتیم ولی اگر خدای نکرده چنین اتفاقی بیافتد نیروهای ما باید جستجو در دود را یاد گرفته باشند.

 

 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی با اشاره به مشکلات معیشتی پرسنل این سازمان گفت: با وجود این که آتش نشانی جزء مشاغل پر ریسک به شمار می رود تا قبل از سال 93، چون بیمه شدن نیازمند بودجه، رایزنی و پیگیری بسیاری است، این کار تحقق نیافته بود. اما خوشبختانه از سال 93 تا کنون با پیگیری های صورت گرفته بیمه مسئولیت برای آتش نشانان یزدی صادر شد.

میرشمسی ادامه داد: خدمات آتش نشانی رایگان است و از این جهت آتش نشانی درآمدی ندارد. به همین خاطر رفاهیات سازمان بسته به شهرداری است. شهرداری بعضاً در مناسبت های مختلف کمکی به پرسنل خود می کند. اگر سازمان آتش نشانی هم مصوبه هیات مدیره و بودجه لازم را داشته باشد از کمک به پرسنل خود دریغ نمی کند.

وی خاطر نشان کرد: با تمام مشکلات می دانیم که وظیفه آتش نشانان حفظ جان مردم است و یک ثانیه تعلل نتایج جبران ناپذیری دارد. لذا درست است که بعضاً مشکلات مادی وجود دارد اما فراموش نمی کنیم که خدا در قرآن بر بعد معنوی هم تاکید دارد و می فرماید «من احیاها فکانما احیا الناس جمیعاً» (هركس نفسی را زنـده كند گويا همه مردم را زنده كرده است)

میرشمسی در پایان تجهیز آتش نشانی یزد به ماشین بالابر  و نردبان(برای امداد رسانی به آپارتمان ها با ارزش 50 میلیارد ریال) و همچنین ایجاد امکان دریافت وام کم بهره و استفاده از کلاس های آمادگی جسمانی برای کارکنان را از جمله اقدامات صورت گرفته در زمان مدیریت خود برشمرد.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.