شناسه : 21978589
در حاشیه تخفیف‌های عجیب فروشگاه‌های بزرگ؛

تخفیف فضایی! فروشگاه‌های بزرگ در یزد و دلالانی که از چرخه توزیع حذف می‌شوند


فروشگاه های بزرگ با دور زدن سیستم توزیع و حذف دلالان توانسته‌اند اجناس و کالاها را با قیمت بسیار پایین از کارخانه به طور مستقیم خریداری و به دست مصرف کنندگان برسانند.

به گزارش یزد آوا به نقل از آوای‌اقتصاد، چندسالی است که شاهد ظهور و گسترش فروشگاه‌های بزرگ در سطح شهر هستیم به گونه‌ای که  این مراکز را حتی در کوچه پس کوچه‌های شهر نیز می بینیم. 

گسترش قارچ گونه این نوع مراکز حاکی از سودآوری بالای آن ها است و می‌توان گفت در دوران رکود اقتصادی، فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای از جمله شرکت‌هایی بودند که کمترین آسیب متوجه آن شده است و در سطح بین‌الملل نیز پرفروش‌ترین شرکت‌های دنیا فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای هستند که رکوردار فروش‌ها بالا هستند.

هرچند گسترش این نوع مراکز خرید، تبعات منفی چون ورشکستگی، تعطیلی و کسادی کار مغازه‌های کوچک و خرده فروشی‌ها را به همراه داشته است اما فروشگاه‌های بزرگ به واسطه تجمیع و تنوع زیاد کالاها و خدمات در یک مرکز، فواید و ویژگی‌های خاص خود را دارا هستند که باعث ترغیب و استقبال بسیاری از مردم برای خرید از آن‌ها شده است.

دلیل اصلی استقبال مشتریان از فروشگاه های زنجیره ای، تنوع زیاد کالا و یا خدمات آنها نبوده، بلکه قیمت های نسبتا پایین کالاها در این فروشگاه ها موجب استقبال مصرف کنندگان شده است، در این فروشگاه‌ها اغلب کالاهای به قیمت کمتر از قیمت درج شده بر روی آن‌ها عرضه می‌شوند. به طور مثال یک قوطی رب گوجه که قیمت مصرف کننده درج شده بر روی آن 4 هزار و 500 تومان است در بعضی از فروشگاه ها به قیمت 2 هزار و 990 تومان فروخته می‌شود.

از جمله دلایل پایین‌تر بودن قیمت ها در این فروشگاه‌ها ،خرید‌‌های زیاد، مستقیم و بدون واسطه از کارخانه‌ها است در واقع این فروشگاه ها با دور زدن سیستم توزیع و حذف دلالان توانسته‌اند اجناس و کالاها را با قیمت بسیار پایین از کارخانه به طور مستقیم خریداری کنند. همچنین در شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور بسیاری از واحدهای تولیدی با بحران نقدینگی مواجه هستند و این شرکت‌ها برای تامین نقدینگی خود مجبورند کالاهای تولیدی خود را به حداقل قیمت به مشتریان دست به نقدی چون فروشگاه‌های بزرگ بفروشند و حتی در بعضی از موارد کارخانه‌های تولیدی از این فروشگاه‌ها سفارش می‌پذیرند و کالای مورد نظر را با تغییراتی در بسته‌بندی و سایر موارد متناسب با سفارش فروشگاه تولید می‌کنند.

مسیری سودآور برای دلالان در شبکه توزیع

این حرکت فروشگاه‌های بزرگ مشکلات سیستم توزیع ناسالم در کشور را بیش از پیش نمایان کرده است. سیستم توزیع در کشور به نحوی است که فاصله بین کارخانه تا درب مغازه مسیری سودآور برای دلالان و توزیع کنندگان است . در واقع اختلاف قیمت تمام شده تولید و بهای پرداختی خریدار یا مصرف‌کننده بسیار بالا است که تقریبا تمام آن نصیب واسطه‌ها می‌شود و در اینجا سود توزیع‌کنندگان نسبت به تولیدکنندگان بسیار بیشتر است.

واسطه ها و دلال ها با برعهده گرفتن وظیفه توزیع به جای تولیدکننده‌ها، تشکل ها و سایر نهادهای ذیربط، به تولیدکننده و مصرف کننده ضربه زده و درصد قابل توجهی از سود حاصل از زنجیره تأمین، توزیع و مصرف را تصاحب می کنند.

جالب آن که سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در اغلب قیمت‌گذاری‌های خود درصد سود سیستم توزیع را لحاظ می‌کنند در واقع دامنه حمایت این سازمان‌ به توزیع کنندگان نیز می‌رسد و می‌توان از این سازمان به سازمان حمایت از دلالان نیز یاد کرد.

با توجه به روند حاکم بر سیستم و شبکه توزیع در بازار ، اگر چه گسترش فروشگاه‌های بزرگ کار و کاسبی مغازه‌های خرد را دچار مشکل کرده است اما این فروشگاه‌ها توانسته‌اند در جهت اصلاح سیستم توزیع ناسالم کشور حرکت کنند و با حذف دلالان و واسطه‌ها، کالاها و اقلام مصرفی مردم را  به قیمت واقعی به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.