شناسه : 8959986
دبير اتحاديه صادركنندگان استان یزد:

صادارت استان یزد علی رغم رشد 9درصدی دچار ركود است


دبير اتحاديه صادركنندگان استان یزد از ایجاد وضعیت رکود در صادارت استان با وجود رشد 9 درصدی این بخش در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: صادارت استان نباید خود را به چند بازار خاص محدود کند.

به گزارش یزد آوا، دبير اتحاديه صادركنندگان استان یزد از ایجاد وضعیت رکود در صادارت استان با وجود رشد 9 درصدی این بخش در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: صادارت استان نباید خود را به چند بازار خاص محدود کند.

محمد عارف‌نيا در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که استان یزد در صادرات غير نفتي جزء 10استان برتر کشور محسوب می‎‎شود، اعلام كرد: در شش ماهه اول امسال در شش ماهه نخست سال جاری 727 هزار و 853 تن کالا  به ارزش 257 میلیون و 198 هزار و 383 دلار از گمرك استان يزد صادر شده است كه از لحاظ وزن 9 درصد و از نظر ارزش 4 درصد رشد داشته است.

وي عمده كالاهاي صادراتي استان در این بازه زمانی را به ترتيب كاشي، پسته، كابل‎‎های مخابراتي، شيشه ساختماني، ميلگرد، هيدروكربن، نايلون و موليبدن نام برد.

عارف‌نيا از كشورهاي عراق، افغانستان، امارات، هلند و پاكستان به عنوان عمده كشورهاي هدف کالاهای صاداراتی استان یزد یاد کرد که در این بین کشور عراق به ویژه  در بحث کاشی عمده واردکننده کالاهای استان و در بین کشورهای غیرآسیایی نیز هلند بخصوص در مولیبدن عمده واردکننده کالاهای استان یزد محسوب می‎‎شوند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه درگیری‎‎های گروه‎‎های تروریستی داعش در کشور عراق بر روند صادارت كاشي و سراميك استان یزد به عنوان قطب تولید این محصول در کشورمان، به کشور عراق تاثیرگذار بوده و رکودی را در صادارت استان بوجود اورده است.

وي راهكار برون رفت از این رکود را شناسایی بازارهاي هدف جديد صادراتي در قاره‌هاي مختلف و جايگزين کردن آنها و اصولاً متکی نشدن صادارت استان به يك يا دو بازار خاص عنوان کرد.

این مسئول در همین رابطه حضور تجار یزدی در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي را به منظور شناسایی و بررسی بازارهای هدف و معرفی توانمندی‎‎های صادارتی استان، یک راهکار در جهت توسعه این بخش ذکر کرد.

وی همچنین اظهار کرد: در همین راستا انجمن‌ها و تشكل‌های صادراتی نیز می‎‎توانند به صورت يك تيم ويژه بازارهاي هدف را شناسايي و در اختیار صادركنندگان قرار دهند.

عارف‌نيا با اشاره به فعالیت قریب سه 3 هزار واحد توليدي در استان، گفت: هرچند تمام توليدكنندگان استان می‎‎توانند خود صادركننده نیز باشند ولی در بسیاری از موارد شرکت‎‎های بازرگانی به عنوان واسطه اقدام به خریداری تولیدات این واحدها و صادارت آنها می‎‎کنند.

البته وی در این مورد معتقد است  که صادرات بايد همانند بسیاری از کشورها به صورت تخصصي پيش برود و به عبارتی بحث توليد و صادرات در مقوله‏‏هایي جداگانه قرار گيرد و به عبارتی بخش توليد به توليد خود برسد و كيفيت محصولاتش را بالا ببرد و بخش صادرات هم از سوی شركت‌هاي تخصصي به امر صادرات بپردازد و در بازارهاي هدف بهتر نفوذ كرده و رقابت كنند.

وي ادامه داد: دولت نیز باید همچون کشورهایی مانند تركيه و چين حامی صادركنندگان باشد ولی متأسفانه در حال حاضر این حمايت خيلي كم است يا اصلاً وجود ندارد در حالی که توسعه صادرات كشور به حمايت ويژه دولت نيازمند است.

دبير اتحاديه صادركنندگان استان یزد از عمده مشكلات صادرکنندگان استان به پاره‎‎ای مشکلات در بخش حمل و نقل زميني و ريلي اشاره کرد.

وی در این باره تصریح کرد: در بخش حمل  نقل ریلی به ویژه در صادارت به کشورهای آسياي ميانه با مشكل كمبود واگن و در بخش حمل  و نقل زميني نیز دچار کمبود خودورهای ترانزيت برای صادرات هستیم که رفع این موانع همكاري دستگاه‎‎های مربوطه را مي‌طلبد.

عارف‎‎نیا همچنین از دیگر مشکلات این بخش به مسئله نقل و انتقالات مالی در این حوزه اشاره کرد و گفت: این مشکل نه تنها گریبانگیر صادركننده‌ها و توليدكننده‌هاي يزدي، بلکه یک مشکل کشوری و ناشی از تحریم‎‎های اقتصادی علیه کشورمان است ولی در صورت رفع آن، مانع بزرگی از پیش روی صادرات کشور و استان برداشته خواهد شد.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.