شناسه : 24178297
گزارشی از وضعیت صادرات یزد؛

محدود بودن بازارهای صادراتی یزد/ کیفیت پایین و رقابت ناسالم صادرکنندگان عامل از دست رفتن بازارهای صادراتی


در شش ماهه نخست امسال کشور عراق با 47 درصد اولین مقصد کالاهای صادراتی یزد بوده و پس از آن افغانستان با 16 درصد و پاکستان 10 درصد قرار دارند و سهم سایر کشورهای بسیار اندک است.

به گزارش یزد آوا به نقل از آوای‌اقتصاد، بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک عمده مقاصد کالاهای صادراتی استان یزد کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان است.

در شش ماهه نخست امسال کالاهای تولیدی استان یزد به مقصد 52 کشور صادر شده‌اند که در این میان تنها کشور عراق با 47 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و پس از آن افغانستان با 16 درصد و پاکستان 10 درصد قرار دارند و سهم سایر کشورهای بسیار اندک است.

نزدیک به نیمی از صادرات استان تنها به یک کشور صورت می‌گیرد و این ضعف بسیار بزرگی است  که این حوزه را بسیار آسیب‌پذیر کرده و ریسک صادرات کالا را افزایش داده است.

محدود بودن بازارهای صادراتی نه تنها مشکل یزد است بلکه یک ضعف ملی است. تولیدات کل کشور بازارهای صادراتی محدودی دارند و در شرایط فعلی تنها چهار یا پنج کشور بازار هدف صادرات را تشکیل می‌دهند. در حالی بازارهای صادارتی ایران به کشورهای همسایه محدود شده که بعضی از آنها از ثبات کافی امنیتی و سیاسی برخوردار نیستند و این امر بر روابط تجاری تاثیر منفی دارد.

به طور کلی صادرات کالا به کشورهای اطراف نیز براساس یک برنامه مدون، منسجم و کارشناسی شده  صورت نمی‌گیرد؛ در حالی که امروز در دنیا برنامه‌ریزی برای امر صادرات اهمیت زیادی دارد و غفلت از این موضوع باعث شده رقبای خارجی بسیاری از بازارهای صادراتی ایران را تصاحب کنند. به عنوان مثال پس از تحریم ترکیه توسط روسیه فرصت بسیار خوبی بود تا ایران بتواند این بازار بزرگ روسیه را تصاحب کند و گامی بلند در افزایش تراز تجاری با روس ها را بردارد حتی مقامات روس در چند نوبت بر تمایل خود مبنی بر واردات مواد غذایی از ایران تاکید کردند و مقامات و هیئت‌ها‌ی تجاری دو کشور نیز چندین بار با هم دیدار و مذاکره کردند اما با فرصت سوزی نه تنها ایران نتوانست بازار روسیه را به دست گیرد بلکه اکنون باز هم بازار جذاب این کشور را به ترکیه باخته است.

ورود به یک بازار جدید و گرفتن سهم از آن نیازمند راهبردهایی چند جانبه، تحقیق درباره سلیقه و نیاز مصرف کنندگان (جامعه هدف)، صرف هزینه و همکاری های بخش های مختلف اقتصادی در یک کشور است که متاسفانه در ایران به این موضوع دقت نمی‌شود و بازارهای صادراتی کشور به چند کشور که بازارهای قابل اعتمادی ندارند محدود شده است.

مدیرکل گمرک یزد در گفتگو با خبرنگار آوای‌اقتصاد با اشاره به محدود بودن بازارهای صادراتی تولیدات استان یزد گفت: محدودیت بازار هدف به دلیل عدم توانایی صادرکنندگان در گسترش بازارهای صادراتی است و گمرک در آن نقشی ندارد. تعیین مقصد با صادرکننده است و گمرک صرف نظر از کشور مقصد تمام امورات گمرکی را انجام می‌دهد.

حسن یاسری با بیان این که گمرک استان یزد آماده ارائه خدمات برای صادرات کالاهای تجار و بازرگانان به نقاط مختلف جهان است افزود: دسترسی به بازارهای صادراتی هدف، شناسایی و پایداری آن از وضایف وزارتخانه‌های دیگر و بخش اتاق بازرگانی و اصناف است.

وی در خصوص راهکارهای گسترش بازارهای صادراتی اظهار داشت: برگزاری و حضور در نمایشگاه های بین المللی، رعایت استانداردهای لازم و شناخته شده در سطح کلاس جهانی در صادرات کالا برای حفظ و پایداری بازارهای فعلی و همچنین شناسایی بازارهای جدید در جهت گسترش و تعمیق صادرات نقش مهمی دارد.

یاسری با اشاره به ضعف‌های موجود در امر صادرات گفت: بی‌شک رقابت ناسالم میان تولیدکنندگان و صادرکننندگان، صادرات کالاهای بی کیفیت، ساختار اقتصاد بانکی، عدم شفافیت و عدم تقارن اطلاعات موجب از دست رفتن فرصت های صادراتی و بازارهای هدف می شود.

وی اظهار داشت: کمرگ به عنوان یک سازمان حاکمیتی، محل تماس ، ارتباط و ارائه اطلاعات از جانب سایر عاملین تجارت است و این سازمان تنها مجری قوانین و مقررات و دستورالعمل های صادره در زمینه واردات و صادرات می باشد.

مدیرکل گمرک یزد  در خصوص نقش گمرک گفت: مهمترین نقش گمرک سرعت و دقت در ترخیص کالا، ارتقای فرآیند صادرات و واردات، تامین و تحلیل آمار واطلاعات مربوط به تجارت خارجی کشورها می باشد و از همین رو است که امروزه معتقدند اتوماسیون گمرک جزء حیاتی‌ هر برنامه تجارت است.

یاسری ادامه داد: در راستای اهداف تعیین شده سامانه جامع امور گمرکی در استان یزد نیز به طور کامل پیاده و عملیاتی شده است و اکنون فرآیندهای گمرکی به صورت الکترونیکی و غیرحضوری در کمترین زمان ممکن و با دقت بالا انجام می شود.

وی با تاکید بر عدم دخالت گمرک در تعیین مقصد کالاهای صادراتی گفت: گمرک سعی دارد با رعایت موازین و دستورالعمل‌های صادراتی کشور نقش سازنده‌ای را در حفظ و گسترش بازارهای صادراتی ایفا نماید.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.